Religion is sweet!

Ikväll promenerade jag på kyrkogården med Oscar. Det lyste om alla ljus, väldigt stämningsfullt. Och då önskade jag att jag trodde på tomtar, på gud, på hela grekiska panteonen och lite älvor.

Livet blir så mycket mysigare med övernaturliga varelser. Något att tro på, ett mål, en mening. Otur att jag bara inte kan välja att tro på det. Eller det kanske jag kan. Börja gå på lite nattvard bara får att få uppleva stämningen. Elller helt enkelt låtsas vara religiös.

Som en turist.
Or maybe I could just watch a movie or something?

Kommentarer
Postat av: Lena

det där har jag tänkt på många gånger också, men det är svårt att lura sig själv. när jag ser dimma tänker jag ofta att det är vackert och tänker att det är älvor som dansar, men jag vet ju att det "bara" är dimma och då är det inte lika roligt som om jag faktiskt hade trott på det!

2008-11-02 @ 20:53:56
URL: http://moeller.blogg.se/
Postat av: Lars

Jag brukar tänka på att man fortfarande inte har nån direkt koll på vad själva medvetandet är för något. Vad är det här "jag" som uppfattar saker och ting? Själen om man så vill.

Det tycker jag inte vetenskapen har nåt vidare svar på. Det kan man ju använda till att underminera dess ställning som den absoluta sannings väktare och sedan ta in lite mer spännande element i tillvaron istället. :)



Och framför allt är ju tomtar och troll upp till 750 gånger intressantare än neutroner och strängteorier. Så man kan ju ändå inkorporera dem i sitt sätt att tänka och tala om saker och ting så kanske man i alla fall kan få någon annan att tro på dem.

2008-11-02 @ 23:17:18
Postat av: Magnus

Vad trevligt med kommentarer!



Ja, försöka övertala andra att tro på det övernaturliga!

Tänk vad det finns mycket outforskat och saker som är ganska omöjliga att forska om. Begreppet själ är ett praktiskt sätt att förklara medvetandet med, tycker jag. Även fast det iof inte förklarar hur det funkar, hursomhelst. Godnatt.

2008-11-08 @ 03:02:30
Postat av: Lena

Magnus, det var länge sedan jag blev så glad av en bloggkommentar! Tack! Hur är det med dig? Jag saknar dig!

Jag kanske inte borde förvandla din blogg till en gästbok, men nu är det så det är! ;)

2008-11-12 @ 09:20:13
URL: http://moeller.blogg.se/
Postat av: Magnus

Saknar dig med.



Roligt att göra dig glad, att få sprida kärlek!

2008-11-13 @ 02:10:34
URL: http://magnusmelin.blogg.se/
Postat av: Lena

åh, ännu med glädje! Jag tror jag ska skriva till dig någon annan stans, någonstans där jag inte behöver hålla kollen själv på om du svarar! Men tills jag listat ut ett smart ställe (undrar varför hela mitt huvud bara lyser blått och ekar ansiktsboken) kan jag ju roa mig med att hänga här & fråga dig;

Hur mår du, Magnus?

2008-11-13 @ 13:18:32
URL: http://moeller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0